Boganmeldelse: Smuds af Katarina Wennstram

Denne krimiroman foregår i Stockholm, der ligesom resten af Sverige i 1999 fik sexköpslägen, der forbyder at købe sex. I bogen debatteres det, hvorvidt regelen redder de stakkels piger og opfordrer dem til at finde sig et andet job, eller om den trykker de prostituerede ned under et tungt tæppe af bagmænd og trusler. Og holder den overhovedet de sexhungrende mænd væk fra markedet?

Boganmeldelse: Smuds af Katarina Wennstram:
Jonas Wahl er førende forsvarsadvokat og viser gang på gang sit selvsikre smil i pressen, når han har forsvaret en kvinde, der er blevet voldtaget eller terroriseret af en mand. Også hans privatliv ser perfekt ud. Han har giftet sig med en yndig karrierekvinde, og sammen har de to dejlige unger og et yderst stilfuldt hjem. Jonas bliver tv-kommentator i en større sag mod nogle bagmænd til trafficking og sexhandel. Men bag det selvsikre smil på skærmen lurer løgne, fortielser og lovbrud. Og hans fortrolige natteliv hos de prostituerede er ikke så hemmeligt, som han tror. Men han ved ikke, hvem der kender til hans bagside, og hvad konsekvenserne vil blive, hvis offentligheden hører, at han selv er en af de forbrydere han til hverdag får dømt.

Svenske krimiforfattere forfører os gang på gang. Katarina Wennstram besidder dog endnu ikke det samme faste førergreb som Stieg Larsson og Camilla Läckberg. Men hun får alligevel skabt en spændende og hurtigt læst roman.
Bogen bærer tydeligt præg af, at forfatteren er journalist. Sproget er i nutid med korte, ukomplicerede sætninger. Og masser af skiftende synsvinkler – alle sider af sagen skal belyses.
Et minus er, at bogen er temmelig forudsigelig. Jeg savner det berømte krimi-twist, men samtidig gør det historien mere troværdig.

Emnerne trafficking og prostitution i et land, hvor det er ulovligt at købe sex, er spændende, ligesom diskussionen om, hvorvidt synderne overhovedet straffes hårdt nok for deres forbrydelse, er vigtig og nødvendig.
Også at bogen blandt andet er skrevet fra en af kundernes – og ikke ”de stakkels pigers” – synsvinkel er meget interessant. Som læser får man sympati med stakkels Jonas, der er afhængig af nætterne med de fremmede piger. I næste kapitel ligger synsvinklen hos hans kone, der bliver mere og mere fortvivlet over, at hendes mand aldrig er hjemme om natten. Og at han væmmes, ved at være fysisk sammen med hende. På den måde bliver man som læser selv forvirret over, hvis side, man skal være på.
Sproget gør den lidt fjern og får den til tider til at minde mere om en lang artikel end om en bog, ligesom den lidt for forudsigelige handling tæller ned på karakterskalaen.
Smuds af Katarina Wennstram får 4 ud af 6 stjerner for at grave i et følsomt emne og stikke fingrene ned i en lov, der udefra ser ud til at fungere, men som endnu ikke gør det.

En tanke om “Boganmeldelse: Smuds af Katarina Wennstram”