Hjertekost – Sund mad der er godt for hjertet

 

Som en person med risiko for hjerte- og karsygdomme så er en livstilsændring en af de vigtigste forebyggende behandlinger. Dette omfatter bl.a. kostomlægning, motion og rygestop. I denne artikel får du frem for alt tips og hjælp til hvordan du kan lægge din kost om.




Fedt
Mange af os spiser for meget fedt. Som hjertepatient er det ekstra vigtigt at minimere indtaget af mættet fedt da det er det som forhøjer LDL-kolesterolet (”det onde kolesterol”) mens det umættede fedt fungerer kolesterolnedsættende i de rette mængder.

Mættet fedt finder du fremfor alt i kød og mejeriprodukter. Her kommer nogle tips på hvordan du kan skære ned på det mættede fedt:
• Stop med at bruge smør på brødet eller anvend meget mindre end du gør nu.
• Hvis du drikker mælk så sørg for at det er minimælk eller skummetmælk.
• Køb ost og andet pålæg med lav fedtprocent, skær evt. fedtkanten bort på skinke m.m.
• Du kan stege dine kødstykker i smør, kød suger ikke nogen større mængde fedt til sig, men tag kødstykkerne op i det samme den er færdigstegt og lad den ikke ligge i panden mens det køler.
• Spis magert kød så som kylling, kalkun og kødfars med lav fedtprocent og skær det synlige fedt fra på kødet inden du spiser det.
• Hvis du laver sovs og pålægssalater så anvend light produkter så som hytteost, flødeost, yoghurt eller let creme fraiche. Anvend ikke stegefedt til at lave sovs af.

Umættet fedt finder du bl.a. i vegetabilske olier og i fisk. Forsøg at spise fisk flere gange om ugen og gerne lidt federe fisk så som laks og makrel. Et tip et at spise f.eks. sild eller laks på sandwiches istedet for ost eller kødpålæg. Anvend gerne lidt olie på salaten og steg hellere maden i olie end i smør.

Regelmæssighed
Spis regelmæssigt, med 3-4 timers mellemrum, på denne måde holder du blodsukkeret stabilt hele dagen og fristelsen til at spise en masse søde sager mindskes. Kroppen har ikke behov for søde sager og det giver ingen næring. Forsøg derfor ikke at spise for meget sukker og fremfor alt ikke sukker fra kager, slik og sodavand m.m. .
Tre større måltider per dag og nogle mindre som f.eks. en frugt mellem de større måltider anbefales. De større måltider om dagen bør spises efter Y-tallerkenmodellen (se billede). Ved ønsket vægttab kan delen med kulhydrater (kartofler, ris m.m.) mindskes, mens grøntsagsdelen øges.

Vandopløslige fibre
Frugt, grøntsager og korn (så som havre og rug) indeholder vandopløslige fibrer som hjælper til at optage kolesterol for siden at transportere det ud via afføringen.
Du bør spise minst 600 gram frugt og grønt per dag. Byt det hvide brød ud med et grovere brød for at få mere vandopløslige fibre. Det grove brød holder dig også mæt i længere tid. Et andet tip er at spise havregrød om morgenen.

Salt
Visse undersøgelser tyder på at der findes en sammenhæng mellem indtagelsen af salt og blodtryk, hvor et lavere saltindtag giver et lavere blodtryk. Blodtrykket spiller en vigtig rolle ved hjerte- og karsygdomme da et for højt blodtryk øger risikoen for at dø ved sygdom.
Det er svært at holde styr på præcis hvor meget salt man indtager per dag da mange af de varer man køber i supermarkedet indeholder salt. Det man kan gøre er at man ikke selv tilsætter noget ekstra salt til maden. Tænk på at bouillon og soya indeholder salt og dette gælder også visse krydderiblandinger.
Det anbefalede daglige indtag af salt ligger på 5-6 gram per dag.

Motion
Motion er også en vigtig del af den forebyggende behandling af hjerte- og karsygdomme. Forsøg at få mindst 30 minutters motion om dagen. Der er ingen der siger at du behøver at melde dig til fitness eller tage ud og løbe. En rask gåtur er også motion. Der findes en regel som siger at hvis man kan tale i hele sætninger, men ikke klarer at synge så anstrenger man sig passende til at motionere.
Tænk også på hverdagsmotionen, gå eller cykel til butikker istedet for at tage bilen, brug trappen i stedet for elevatoren, arbejd i haven m.m. .

Sammenfatning
• Spis mindre mættet fedt, som findes i kød og mejeriprodukter, og mere umættet fedt, som findes i f.eks. fisk og vegetabilske olier.
• Spis mere frugt og grønt.
• Skær ned på sukker og salt.
• Groft brød er at foretrække frem for hvidt brød.
• Spis regelmæssigt og efter Y-tallerkenmodellen.
• Motioner mindst 30 minutter per dag.

Husk på altid at følge din læges anbefalinger når det gælder medicin og kost og rådfør dig med samme hvis der er noget du føler dig usikker på.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *