PRESSEMEDDELELSER – At Skrive og Sende Pressemeddelelse

pressemeddelelse En pressemeddelelse er den direkte vej til medierne, men kun hvis den er skrevet rigtigt. I denne artikel kan du læse noget om, hvordan pressemeddelelser skal skrues sammen for at komme igennem nåleøjet på redaktionerne.

Få hjælp til at skrive en god pressemeddelelse

pressemeddelelserHvis du ikke har mod på at skrive din pressemeddelelse selv, kan du få en professionel tekstforfatter til at skrive den for dig. Se f.eks. www.kjers.com, som blandt andet tilbyder at skrive pressemeddelelser.

Formålet med at skrive pressemeddelelser.

Formålet med at skrive en pressemeddelelse er naturligvis at få en omtale i medierne. For at få pressemeddelelsen til at virke, er det nødvendigt at vide, hvordan pressemeddelelsen bliver modtaget, når den når redaktionen på f.eks. en avis eller et andet medie.
Journalisterne og redaktørerne har rasende travlt, og de modtager tonsvis af informationer, som de skal sortere for at finde de historier, som de vil bringe i deres medie. Derfor er det afgørende, at din pressemeddelelse har en fængende overskrift.

Det er også vigtigt, at historien i din pressemeddelelse er opbygget logisk, så journalisten umiddelbart kan se, at der er en rigtig historie at fortælle.



Vinkel

Du skal finde en god vinkel til din pressemeddelelse. Hvis din pressemeddelelse er skrevet så den stort set kun beskriver et produkt, du vil sælge eller et budskab, du vil udbringe, bliver den automatisk sorteret fra som reklame eller propaganda. Du skal derfor finde en historie med en interessant handling og gerne en helt ny vinkel.

Martin Thorborg (www.thorborg.dk) foreslår f.eks. i sin bog ”Iværksætter til jeg dør”, at et fitnesscenter arrangerer kap-spisning af lagkager. På den måde skaber man en ”kunstig” historie, som i hvert fald de lokale medier ikke kan sidde overhørig.

Andre gode vinkler og klassiske historier kunne være:

  1. David mod Goliath: ”Den lille iværksætter udfordrer den store monopolhaver”
  2. Den barmhjertige samaritaner: ”Vi hjælper uegennyttigt”
  3. KlodsHans: ”Vi trodser alle odds og løser opgaven innovativt”

Skrivestil i pressemeddelelser

Når du skriver din pressemeddelelse, skal du skrive i artikelform. Start med en overskrift efterfulgt af et kort resumé af hele artiklen. Dernæst kommer selve opbygningen af historien. Sørg for at skrive hele budskabet i hvert afsnit, men med forskellige vinkler og med forskellig grader af uddybning. På den måde sikrer du, at den journalist, der skal vurdere din pressemeddelelse får hele historien, selvom han måske ikke har tid til at læse hele pressemeddelelsen. Desuden gør du det muligt for en avis, der kun har plads til en kortere historie at skære i pressemeddelelsen, uden at den taber mening.

Hvis du selv er omtalt i pressemeddelelsen, så skriv alligevel i 3. person. Brug gerne citater af dig selv og sørg for at underbygge din ”ekspertstatus” med titel og gerne beskrivelse f.eks. sådan her: ”Vi har øget effektiviteten med 340% på 10 minutter,” fortæller effektiviseringsekspert Navn Navnsen, der tidligere har effektiviseret for firmaer som x, y og z.

Kontaktoplysninger er vigtige

Din pressemeddelelse skal indeholde gode, klare kontaktoplysninger.
Journalisten skal vide, hvor han kan få fat på dig, og du skal være klar ved telefonen, når du har sendt en pressemeddelelse ud. Det ville være ærgerligt at gå glip af god presseomtale, blot fordi din mobiltelefon var slukket.

Læs korrektur på din pressemeddelelse

Få en anden til at læse korrektur på din pressemeddelelse. Du fremstår mest troværdigt, hvis din pressemeddelelse er korrekt hvad angår stavning og tegnsætning. Tænk på, at det er professionelle sprogfolk, der læser pressemeddelelserne, og de lægger naturligvis mærke til selv den mindste fejl. Måske er det et forkert komma, der gør forskellen.

At udsende en pressemeddelelse

Du kan sende din pressemeddelelse direkte ud til redaktionerne via et bureau som f.eks. www.pressport.dk. Det koster nogle penge, men er meget effektivt. Du kan også selv gå på nettet og finde e-mailadresser eller fysiske adresser på de medier, du har brug for at nå ud til.

Der findes en god liste på www.ni.dk, hvor blandt andet www.eb.dk, www.bt.dk, www.politiken.dk, www.jyllandsposten.dk og mange andre medier optræder.

Opfølgning på pressemeddelelsen

Når du har sendt den ud, kan du efter nogle dage følge op pr. telefon. Måske er din pressemeddelelse alligevel røget i papirkurven, eller måske har en journalist eller redaktionssekretær ikke lige nået at gøre noget ved den endnu. Tjek hvilke journalister, der tidligere har skrevet om dit emne, og kontakt dem direkte. Det giver den største mulighed for at nå i de medier, du gerne vil. Sørg for at have forberedt en kort præsentation af din historie, så den travle journalist hurtigt kan afgøre, om han skal gå videre med din historie eller ej.

God fornøjelse med dine pressemeddelelser – Du kan se mere om på pressemeddelelser på http://www.amino.dk/blogs/kjersogdin/archive/2009/09/06/k-230-re-presse.aspx.

6 tanker om “PRESSEMEDDELELSER – At Skrive og Sende Pressemeddelelse”

  1. Hej.
    Når man vil sende en e-mail med en pressemeddelelse og et billede, skal man så:
    1. sætte et billede i lille opløsning ind i teksten, og vedhæfte billedet i stor opløsning ?
    2.Undlade at indsætte billede i teksten men blot vise (f.eks. i en tekstboks) hvor der hører et billede hjemme, og så vedhæfte det?
    3. Lave en ren tekst uden dikkedarer og vedhæfte billede ?
    Slutteligt: Skal teksten være i en vedhæftet word-fil eller skal den indgå i selve mailen, såldes det kun er billedet der er vedhæftet?

  2. Hej

    Jeg er lidt i tvivl om hvad man skal skrive i den e-mail man sender med den vedhæftede pressemeddelelse. Skriver man bare hej/kære …
    og så lidt om nyheden og at de er velkomne til at kontakte en for yderligere information. Og hvad skal man skrive i emnefeltet? Skræmmer “pressemeddelelse” væk?

  3. Jeg kunne ikke drømme om at skrive “pressemeddelelse” i emnefeltet.
    Emnefeltet skal indeholde noget vildt pirrende, som man ikke kan TÅLE at lade være med at klikke på.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *