Tobaksafvænning – Hvordan stopper man

Noget af det første man selv kan gøre for at forberede sin tobaksafvænning, er at man på forhånd kan beslutte hvornår man tager det endelige spring og bliver ikke ryger for altid.

På den måde kan man forberede sig i god tid, så når dagen endelig kommer er det nemmere fordi man allerede er mentalt indstillet på at man skal være ikke ryger. Tiden frem til den endelige rygestop dag, kan man bruge til at planlægge hvordan man vil tackle de svære situationer der helt sikkert vil komme undervejs i forbindelse med en tobaksafvænning.




Du vælger selvfølgelig selv, men der er flere måder at stoppe på, og de metoder jeg bestemt kan anbefale er i rækkefølge at du enten benytter 1. hypnose fordi jeg oplever at det er en meget blid metode, 2. en kold tyrker fordi den er virkeligt effektiv hvis du kan gennemføre den, 3. rygestop plaster eller et andet nikotin produkt, fordi det tager toppen af trangen og letter dine abstinenser, eller som det sidste alternativ kan du prøve 4. rygestop piller, mest fordi jeg har hørt om nogen der har prøvet og er lykkedes med dem, for jeg har desværre ikke nogen erfaring med det selv.

Det er altid smart at involvere din familie når du vil stoppe, for den support du kan få fra dine næreste er ekstremt vigtig, og når du forbereder dem på at du er ved at stoppe, og har brug for deres støtte og hjælp, er de som regel både villige og hjælpsomme til det yderste.

Du bør også bruge lidt energi på at forberede hvordan du vil reagere på de situationer der opstår hvor du normalt ville begynde at ryge af bare vane, og forberede dig på hvad du vil gøre i stedet når situationen opstår.

Ydermere er det en god ide at gå din bolig igennem, og fjerne askebægre, lightere og andre ting der kan minde dig om rygningen, og gøre det sværere at holde fast i din tobaksafvænning. Det handler selvfølgelig også om at kunne overskue hvad du kan gære når dine rygestop abstinenser melder deres ankomst, og det sker nemmest hvis du har forberedt det i forvejen.

Hvis du skal lykkes med tobaksafvænning, er der kun at tage tyren ved hornene og finde ud af hvordan du vil stoppe, hvornår det skal være, og uanset hvad du vælger så vid at det kun lykkes hvis du er helt klar på din motivation til at stoppe.

Med hensyn til motivation så duer det kun hvis du er motiveret for din egen skyld, og ikke for dine børns eller din partners skyld.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *