Broccoli med superkræfter

Broccoli med superkræfter

Broccoli er en bombe mod folkesygdomme. Den krøllede kål er en bombe af gode sager. Den menes at gavne knogler og hjerte og at kunne være med til at forebygge kræft.

Udkogt broccoli er et mareridt, men der er gode grunde til at finde bedre måder at servere den krøllede grønsag på.

Hvad broccoli kan mangle i smag, opvejer den klart i indhold.

Ikke nok med, at broccoli er sprængfyldt med næring og kun få kalorier. Meget tyder også på, at stoffer i broccoli kan spille en vigtig rolle for at holde os sunde og fri for en række sygdomme.

Mad er medicin At den mad vi spiser, kan styrke vores immunforsvar og afværge og bekæmpe sygdomme, er der ikke noget nyt i. Allerede for mere end 2000 år siden sagde den græske læge Hippokrates, at vi skal »lade mad være vores medicin og medicin være vores mad«.

Men det er først inden for de seneste 15-20 år, at vi for alvor har oplevet et skift fra at se på mad som energikilde til også at begynde at få øjnene op for mulighederne for at spise os til et liv med så lidt sygdom som muligt.

Og det er helt almindelig mad, vi snakker om. F.eks. er broccoli og dens krøllede fætre blomkålen, rosenkålen og grønkål blandt de fødevarer, som forskerne har særligt kik på.

 

Få ram på folkesygdommene

Blandt andet tyder meget på, at broccoli kan beskytte mod kræft B, ligesom den modvirker dårligdomme i hjerte-karsystemet ved at styrke hjertet.

Folk som gerne vil have stærke knogler kan også roligt sætte broccoli på middagsbordet med jævne mellemrum.

Men også hvis man vil modvirke infektioner og betændelser kan broccoli fungere som en bremse for bakterier.

 

Broccoli tilbage på tallerkenen

Broccoli stammer oprindeligt fra Italien, og allerede de gamle romere kendte en forfar til den broccoli, vi kender i dag. Navnet kommer af det latinske ord brachium, der betyder gren eller arm, hvilket giver god mening, når man ser den træagtige form med de små arme, der ender i buketter.

Broccoli er sprængfyldt med vitaminer og mineraler, blandt andet C-vitamin, K-vitamin, A-vitamin, B-vitamin, E-vitamin, folinsyre, jern, calcium, fosfor og magnesium.

Derudover er broccoli også rig på en gruppe bioaktive plantestoffer, der kaldes glucosinolater, og som indgår i kålens forsvar mod uvelkomne insekter og stoffer, der kan gøre planten syg.

 

Opskrift på broccolisalat: https://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/24441/broccolisalat